Cercetare: De la ”artistul de stat” la artistul dependent de stat

From the ”state artist” to the artist dependent on the state: The Union of Visual Artists (of Romania) (1950-2010) - the Bucharest branch 

De l'"artiste d'État" à l'artiste dépendant de l'État

$: 550 000 RON / cca. 122 000 EUR (UEFISCDI: PN-II-RU-TE- 2014-4-0243, 01/10/2015 - 30/09/2017)

I. Despre proiect- De la ”artistul de stat” la artistul dependent de stat: Uniunea Artiștilor Plastici (din România) (1950-2010) – filiala București

Proiectul propune crearea unei monografii a Uniunii Artiștilor Plastici din România (în perioada 1950-2010) în absența unui studiu de referință al uneia dintre cele mai importante instituții comuniste și postcomuniste care administrează, controlează, și reprezintă artiștii plastici. Perioada aleasă pentru studiu cuprinde atât regimul comunist, cât și primii 20 de ani ai regimului democratic (1950-2010) pentru a putea surpinde în detaliu transformările suferite de aceasta. Proiectul propune o analiză la mai multe niveluri a acestei organizații: o sociologie instituțională, o analiză în termeni de membri și echipe de conducere, o cercetare a statutelor legale pe care le experimentează UAP și a definiției artistului, a relației cu statul comunist și democratic și prin intermediul unui studiu de caz – cel al executării de monumente de for public în București. Analiza relației cu statul român va include diferitele tipuri de interacțiuni dintre stat și artiști prin intermediul cercetării documentelor de arhive neexploatate până acum (UAP, CNSAS, ANR, etc.), a unor interviuri cu responsabili UAP și prin utilizrea metodelor de analiză specifice câmpului interdisciplinar de artă și politică. Proiectul va disemina rezultatele printr-o conferință internațională, o bază de date cu membrii UAP, un index al monumentelor realizate de UAP București, precum și prin publicarea unei monografii a UAP, a unui volum cu prezentările din cadrul conferinței și a unui volum cu documente inedite de arhivă.


II. Echipa

Caterina Preda este doctor în Științe Politice al Universității din București (2008) și tocmai și-a încheiat bursa postdoctorală ca bursier Odobleja la centrul de studii avansate New Europe College din București (2014-2015). Caterina Preda a beneficiat de mai multe burse de studii universitare și postuniversitare în Europa și America de Sud. Conferențiar universitar (titular) la Universitatea din București, Departamentul de Științe Politice, predă cursurile "America Latină contemporană", "Artă și politică" și "Memorie culturală în Europa de Est și America de Sud". Lucrează pe teme legate de artă și politică în dictaturile moderne din America Latină și Europa de Est, precum și pe probleme legate de arta memorialistică în cele două zone. A publicat mai multe articole științifice în reviste internaționale de specialitate, precum și capitole în volume publicate la edituri importante precum Routledge sau Palgrave. Caterina Preda lucrează în prezent la un proiect de carte care compară alte câteva cazuri din Conul Sudic și Europa de Est din perspectiva relației dintre artă și politică.

Dan Drăghia reste doctor al Universității din București  - Facultatea de Științe Politice cu o teză despre trecutul mișcării muncitorești din România, în special despre perioada 1917-1921. A fost cercetător în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Exilului Românesc, acolo unde principalele sale domenii de expertiză au fost minoritățile, exilul românesc, dar și trecutul mișcării comuniste din România. A lucrat de asemenea ca lector asociat la Facultate de Științe Politice – Universitatea din București. Cercetarea sa în cadrul proiectului analizează modul în care artiștii au zugrăvit trecutul mișcării muncitorești și al Partidului Comunist.

Dumitru Lăcătuşu este doctorand al Facultăţii de Istorie, “Universitatea Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Principalele sale publicaţii privesc represiunea în timpul regimului comunist, biografii ale ofiţerilor de Securitate, disidenţa anticomunistă. Cercetarea sa priveşte relaţia dintre artişti şi Securitate.

Cristina Stoenescu este absolventă a programului masteral Teoria și Practica Imaginii al Centrului de Excelență în Studiul Imaginii. Din ianuarie 2016 este și absolventă a studiilor masterale de Artă și Patrimoniu de la Universitatea din Maastricht, unde s-a specializat pe istoria artei contemporane. În 2011 a început aprofundarea studiilor de arhivă, odată cu publicarea articolului „Continuităţi şi contraste în spaţiul artistic postcomunist românesc” într-un număr special al revistei Studia Politica (Nr. 4/ 2011), realizat în urma analizei documentelor din arhiva Uniunii Artiștilor Plastici de la Combinatul Fondului Plastic. Această cercetare a continuat și pe durata studiilor în România, în calitate de documentarist pentru proiectul „X20: O radiografie a artei românești după 1989”. În prezent Cristina Stoenescu este interesată de istoria recentă a UAP, mai ales cu privire la încercările de reformă ale instituției post-'89 și a programelor sale de expoziții artistice.


III. Rezultatele preconizate ale cercetării

I. About the project

The project proposes to write a monographic study of the Union of Visual Artists of Romania (UAP) in the period 1950-2010 in the absence of a landmark study of one of the most important communist and postcommunist organizations that administers, controls and represents visual artists. The period of analysis includes both the communist regime, as well as the first 20 years of the democratic regime (1950-2010) so as to be able to capture in detail the transformation it suffered as a consequence. The project advances an analysis at several levels of this organization: an institutional sociologic approach, an analysis in terms of members and leading teams (elites), a research of the legal statutes that UAP went through and the definition of the artist, the relation with the communist and democratic state through a case study – that of producer of public monuments in Bucharest. The analysis of the relation with the Romanian state will include several types of interactions between the state and the artists through the investigation of archive documents unexploited until now (UAP, CNSAS, ANR, etc.), of interviews with those that governed the UAP and through the use of the methods specific to the analysis of the interdisciplinary field of art and politics. The project will disseminate its results through an international conference, a database with the UAP members, an index of the monuments realized by the UAP in Bucharest, as well as the publication of a monograph of UAP, of a volume including the presentations at the international conference, and a volume with archive unpublished documents.


II. The team

Caterina Preda holds a PhD in Political Science of the University of Bucharest (2008) and just finished her postdoctoral scholarship as an Odobleja Fellow at the advanced studies center New Europe College in Bucharest (2014-2015). Caterina Preda has had several undergraduate and post-graduate scholarships in Europe and South America. Senior Lecturer (tenured) at the University of Bucharest, Department of Political Sciences, she teaches ‘Contemporary Latin America’, ‘Art and Politics’, and ‘Cultural memory in Eastern Europe and South America’ courses. She works on topics related to art and politics in modern dictatorships in Latin America and Eastern Europe as well as on issues related to art of memorialization in the two areas. She has published several scientific articles in international peer-reviewed journals, as well as chapters in volumes published at important publishing houses such as Routledge or Palgrave. Caterina Preda is currently working on a book project comparing several other cases in the Southern Cone and Eastern Europe from the perspective of the relation between art and politics.

Dan Drăghia holds a PhD  from the Faculty of Political Science – University of Bucharest with a thesis that deals with the workers' unrest in Romania as a result of the First World War. He worked as a researcher within The Institute for the Investigation of the Communist Crimes and the Memory of the Romanian Exile, where his main areas of expertise were minorities and exile, as well as the history of the communist movement in Romania. He is also an associate lecturer at the Faculty of Political Science - University of Bucharest. His research within the project deals with the way in which artists portrayed the past of the workers' movement and of the Communist Party.

Dumitru Lăcătuşu is a PhD student of History Faculty, “Alexandru Ioan Cuza University”, Iaşi. His main studies and articles are about communist repression, biographies of the Securitate officers, anticommunist dissidence. His research concerns the relationship between artists and the Securitate.

Cristina Stoenescu has graduated the master programme of the Centre for Excellency in Image Studies in Bucharest and the Arts & Heritage track for graduate studies at the University of Maastricht. She has specialised in the history of contemporary art, with a focus on curatorship. She has cultivated an interest in the archive study of the Union of Visual Artists in Romania (UAP) ever since 2011 when the results of her archive research were published in a special edition of the Studia Politica (No.4/ 2011), entitled ”Continuities and Contrasts in the Post-communist Romanian Artistic Space”. During her Romanian graduate studies she helped document the project: X20: A radiography of Romanian Art after 1989”. Presently, Cristina Stoenescu focuses her research on UAP's recent history, in terms of attempted institutional reforms and exhibition programmes.


III. Expected Research Results

I. A propos du projet

Le projet propose de réaliser une étude monographique de l'Union des artistes visuels de Roumanie (UAP) sur la période 1950-2010, en l'absence d'une étude de référence sur l'une des plus importantes organisations communistes et postcommunistes qui administre, contrôle et représente les artistes visuels. La période d'analyse comprend à la fois le régime communiste et les 20 premières années du régime démocratique (1950-2010) afin de pouvoir saisir en détail les transformations qu'il a subies en conséquence. Le projet propose une analyse à plusieurs niveaux de cette organisation : une approche sociologique institutionnelle, une analyse en termes de membres et d'équipes dirigeantes (élites), une recherche sur les statuts juridiques de l'UAP et la définition de l'artiste, la relation avec l'État communiste et démocratique à travers une étude de cas - celle du producteur de monuments publics à Bucarest. L'analyse de la relation avec l'Etat roumain inclura plusieurs types d'interactions entre l'Etat et les artistes à travers l'investigation de documents d'archives inexploités jusqu'à présent (UAP, CNSAS, ANR, etc.), d'interviews avec ceux qui ont gouverné l'UAP et à travers l'utilisation de méthodes spécifiques à l'analyse du champ interdisciplinaire de l'art et de la politique. Le projet diffusera ses résultats à travers une conférence internationale, une base de données avec les membres de l'UAP, un index des monuments réalisés par l'UAP à Bucarest, ainsi que la publication d'une monographie de l'UAP, d'un volume comprenant les présentations à la conférence internationale, et d'un volume avec des documents d'archives inédits.

II. L'équipe

Caterina Preda est titulaire d'un doctorat en sciences politiques de l'Université de Bucarest (2008) et vient de terminer sa bourse postdoctorale en tant que boursière Odobleja au centre d'études avancées New Europe College à Bucarest (2014-2015). Caterina Preda a bénéficié de plusieurs bourses d'études de premier et de deuxième cycle en Europe et en Amérique du Sud. Maître de conférences (titulaire) à l'université de Bucarest, département des sciences politiques, elle enseigne les cours "Amérique latine contemporaine", "Art et politique" et "Mémoire culturelle en Europe de l'Est et en Amérique du Sud". Elle travaille sur des sujets liés à l'art et à la politique dans les dictatures modernes en Amérique latine et en Europe de l'Est, ainsi que sur des questions liées à l'art de la commémoration dans ces deux régions. Elle a publié plusieurs articles scientifiques dans des revues internationales à comité de lecture, ainsi que des chapitres dans des volumes publiés par d'importantes maisons d'édition telles que Routledge ou Palgrave. Caterina Preda travaille actuellement sur un projet de livre comparant plusieurs autres cas dans le cône sud et en Europe de l'Est du point de vue de la relation entre l'art et la politique.

Dan Drăghia est titulaire d'un doctorat de la Faculté des sciences politiques de l'Université de Bucarest. Sa thèse porte sur l'agitation ouvrière en Roumanie à la suite de la Première Guerre mondiale. Il a travaillé comme chercheur au sein de l'Institut d'investigation des crimes communistes et de la mémoire de l'exil roumain, où ses principaux domaines d'expertise étaient les minorités et l'exil, ainsi que l'histoire du mouvement communiste en Roumanie. Il est également professeur associé à la faculté de sciences politiques de l'université de Bucarest. Ses recherches dans le cadre du projet portent sur la manière dont les artistes ont représenté le passé du mouvement ouvrier et du parti communiste.

Dumitru Lăcătuşu est doctorant à la faculté d'histoire de l'université Alexandru Ioan Cuza de Iaşi. Ses principales études et articles portent sur la répression communiste, les biographies des officiers de la Securitate et la dissidence anticommuniste. Ses recherches portent sur les relations entre les artistes et la Securitate.

Cristina Stoenescu est diplômée du programme de master du Centre for Excellency in Image Studies de Bucarest et de la filière Arts & Heritage pour les études supérieures à l'université de Maastricht. Elle s'est spécialisée dans l'histoire de l'art contemporain, avec un accent sur la conservation. Elle s'intéresse à l'étude des archives de l'Union des artistes visuels de Roumanie (UAP) depuis 2011, date à laquelle les résultats de ses recherches ont été publiés dans une édition spéciale de Studia Politica (n° 4/ 2011), intitulée "Continuités et contrastes dans l'espace artistique roumain post-communiste". Pendant ses études supérieures en Roumanie, elle a contribué à la documentation du projet : X20 : A radiography of Romanian Art after 1989". Actuellement, Cristina Stoenescu concentre ses recherches sur l'histoire récente de l'UAP, en termes de tentatives de réformes institutionnelles et de programmes d'exposition.


III. Résultats attendus de la recherche